Floorball i Hørning
Ordinær generalforsamling 2025
Hørning Floorball Klub
Tirsdag den 30. september 2025 kl. 20:15
Som ordstyrer blev Jane Kragsig valgt.
Pkt 1: Formandens beregning
Jeg vil starte min beretning med en sportsmetafor:
”Trænerens fokus skal være på BÅDE før kampen, under kampen og efter kampen”
Før er sidste år, under er hvad vi har gjort, og efter er hvad der sker i år. Det jeg vil ind på.
2024/2025 var sådan set et år, hvor vi mere ville konsolidere lidt på holdene trods vi forsøgte at starte nye ting som Hverdagsfloorball. Men sådan er verdenen aldrig!
På udstyrssiden fik vi suppleret op med det vi manglede – og vi måtte leje nyt depotrum. Har også købt udstyr til Pickleball – og mere kommer for adspredelse, for mulighed når der er for få og for ”leg mellem hold og klubber”. Været brugt ca. 10 gange i sæsonen.
På Socialudvalg blev dette fester og aktiviteter bl.a. julefrokost ”as usual”.
På PR var tiltag, men ikke et dybt afsæt.
Klubben blev omorganiseret – færre udvalg og flere med en person som ansvarlig.
Forbundet Floorball Danmark giver en del udfordringer: Dels synes vi ikke altid de har attraktive produktet, dels synes vi ikke de har attraktiv pris, men de har to ting: Masse af dyre landshold og et kæmpe underskud. Jo ikke det mest attraktive for os, hvorfor vi har været nødsaget til at arbejde med alternativer parallelt med forbundet.
Endelig arbejder vi med en samarbejdsmodel med Lystrup og ÅFK som partnere.
På seniorholdene:
- Motionsholdet kom super i gang med nye medlemmer og deltog i klubbens første senior turnering med 150 tilmeldte. Indledende kampe og opdeling i tre puljer, hvor Hørning blev 2. i bedste pulje.
- Hverdagsfloorball kom ikke rigtigt op og stå.
- Dameholdet succes og udfordringer: Vandt ikke 1. division i år men gode kampe, blev Old-Girls Danmarksmestre (Pandekager på Rådhuset 😊) – og mod slut af sæsonen blev Ole træner i stedet for Henrik, som valgte at stoppe.
- Herreholdet var stærkt udfordret i division dels grundet gode modstandere, dels grundet meget lange transporter!
- Socialt var det nye Socialudvalgets initiativ med Havefest i formandens (Hennings) have baseret på Nethes ’ikke-til-diskussion-forslag’ med hjemmebrygget øl, vin og mjød, drinks og pizza, og for første gang deltagelse fra ALLE seniorhold – måske næste gang også deltagelse af ungdom?
Børn og Ungdom:
- U5 kom ikke rigtigt i gang.
- U7/U9
Har kørt roligt afsted med den ugentlige lørdagstræning, og nogle KidzLiga stævner.
Vi har ca. 10 tilknyttede børn, og 3 gode hjælpetrænere (ældre børn), som Trine og Anders har nogle gode lørdage med.
Vandt i april måned Landsstævnets række for 3-mands hold, og kan officielt kalde sig Danmarksmester i 3-mands floorball.
Et relativt ny startet hold, som har en god stemning og udvikler sig godt.
Dette hold træner også i nye sæson på Sommerbæk
U13 (nu U15) blev blandt de fire sidste i hold i U13 rækken, da de tabte semifinalen på straffe slag til Rungsted.
Er lavet som et fællesskab med Skanderborg.
Det giver os en ret stor pulje af spillere, trænere og træningstider, som giver os mulighed for at lave differentierede floorball tilbud (øvet og begynderhold).
Der har været mange ting at 'finde ud af' i opstarten, men nu er vi kommet igang, og vi er optimistiske for sæsonen.
U15'erne var afsted til Gothia for første gang i klubbens historie, tilbage i januar.
- U11, U13 og U15 var til Landsstævne i april
Men samlet faldt vi i medlemstal. Samtidig skift i indberetningsmetode gjorde, at vi mistede 3 timer i 10-4 Arena til Håndbold, som bl.a. grundet deres miniput har kæmpe fremgang. Ligeledes havde vores Hverdagsfloorball ikke effekt som forventet.
Under kampen – vores refleksion:
Vi skal intensivere:
- Nogle hold kører, andre er udfordret på medlemmer. Samtidig er der stigende ”zapper-kultur”, hvor mange også voksne zapper – og ender i solosports. Markedsføring skal intensiveres, og det at gøre opmærksom på floorball som social og effektiv sport.
- To mega udfordringer:
- Seniorer vil helle singlesport, hvor man ”kommer når man vil”, ingen tilmelding og ”hold” er kammerat eller veninde (seneste DGI rapport). Derfor er motionsaktivitet, paddle samt delvis løb og cykling ”konkurrent” her ikke som sport, men på rammen (frit, ingen konkurrence, fleksibelt)
- Børn og Ungdom mærker stærkere ”hype” og mediedækning på håndbold og fodbold, hvor man er noget og det at vinde stærkt disponeret. At floorball ER konkurrencesport med turneringer osv. er ikke på samme måde kendt, og giver ikke på samme måde disponering. Badminton, bordtennis og tennis for også massiv mediedækning – men dette er ikke holdsport. Så vi står ”midt imellem”.
- Træning – mistede timer ”koster”. Betyder fællestræninger på seniorhold, for børn og unge er vi startet på Sommerbæk (fuldt udstyr købt) og der er samarbejde med Skanderborg for U15.
- Vores ungdomshold ER gode og fire ting, der skal til for det – og for fortsat udvikling:
- Der skal trænes meget for at blive god. Udviklingsmodeller som Côtés “Personal Assets Framework” og ATK-alderstilpasset træning i idræt bygger på studier, der anbefaler gradvis forøgelse af mængde og intensitet afhængig af alder, motivation og sportsgren. I ATK-modellen og generelle anbefalinger træner begyndere oftest 2-3 gange ugentligt, typisk 60-90 minutter pr. gang. Når spilleren rykker fra øvet til god, stiger træningsmængden til 3-5 gange ugentligt, typisk med en samlet ugentlig volumen på 4-8 timer, afhængigt af sportsgren og alder (elite mere)
- Men træningens kvalitet, struktur og restitution er også afgørende for, hvor god man bliver. Blot at træne mere uden mål og retning fører ikke automatisk til bedre resultater. Teorien om “deliberate practice” (målrettet, systematisk træning) bygger især på Anders Ericsson – men også andres) forskning, der viser, at intensiv, feedback-baseret træning over tid er afgørende for markant udvikling. Det handler ikke om at gentage det samme blindt, men om fokuseret træning med klare mål og konstant justering ud fra feedback både på hold og person niveau.
- Motiverede trænere er afgørende. Den såkaldte "3+1 C-model" fra sportspsykologi (nærhed, engagement, komplementaritet og Samorientering) har vist, at højt trænerengagement og gode relationer fører til bedre motivation, større vitalitet og bedre resultater blandt spillere. Atleter med engagerede trænere oplever mere positiv udvikling, er mere åbne for feedback og har større tro på egne muligheder, end dem med træner, der kun besidder teknisk kunnen.
- At træne mod modstandere, der er på ens eget niveau (hverken for svage eller for overlegne), fremmer læring mest effektivt. Jævnbyrdig konkurrence skaber både udfordringer og mulighed for relevant feedback — hvilket driver udvikling af nye færdigheder på den bedst mulige måde.
Hvorfor siger jeg dette? En slags 4M model 😊Ja det er derfor Årets Ildsjæl er valgt 😊
Hvad skal vi nu ”efter kampen” – i år:
Vi skal i gang med ny ære:
- I samarbejde med skoler skal vi have skolefloorball turneringer
- Der kommer lav floorball bande i DYBET ved omklædning samt streg for floorball højde. Jo tæt på at være en mellembane
- Pulten i 10-4 skal være med fed. Lys, lyd og plads til flere (kæmper her….)
- Forældre er centrale for børne og ungdomshold. Børne og Ungdom hedder fremadrettet BUF: Børn, Unge, Forældre, da denne treenighed er afgørende for at det virker
- Vores profil som sport skal gentænkes og positioneres
- Brug af Sommerbæk skal i gang
Vores samarbejde med ÅFK og Lystrup skal sættes i søen
Allerede nu betyder samarbejdet, at ÅFK hen over sæsonen får tilknyttet nogle elitespillere fra ÅFK, som besøger 3-4 af deres træninger, og giver input.
Håber også der kommer Elite kampe i HIC
- Kommet et U17 hold. Er et nyt koncept, hvor vi forsøger at bygge en bro imellem de ældste ungdomsspillere og vores seniorer.
Samtidig giver det seniorerne både herrer og damer mulighed for en træningstid med øvelser og vejledning inden fællestræning.
- Stævner kommer til at få et nyt islæt. Første som U11 startet og nye muligheder er på tegnebrættet
- Der kommer dommerkursus 2. november i Hørning
- Der skal kigges på kontinuitet
- Strukturen og måden at drive klubben på ”skal have en revurdering” med partnere, nye muligheder og fordeling af arbejdet.
- Mit – formandens og bestyrelsens store mål bliver:
- ”SAMLINGSKRAFT”. Vi skal være én klub, der gør ting på tværs og hjælper hinanden. Fordi det er fedt
- ”Fællesskab” – vi skal hjælpe hinanden, vi glædes over hinanden. Går godt med forældre, vi skal have pårørende mere med og hold som Motionsholdet med til ting. Tror på at det kan lade sig gøre 😊. Medlemmer der stopper eller har pause skal bare engageres på en anden måde…
- Finde balance i ydelser og økonomi så ALLE (næsten) er tilfredse
- 25-års jubilæum til sommer. Bliver det helt store 😊.
Det er med stor glæde, at bestyrelsen i år kan dele Året Ildsjæl til 2 personer – der har yder en ekstraordinær indsats sammen.
Går lidt tilbage til træningens 4M:
- MÆNGDE: Der skal trænes meget – og her har vores hovedpersoner konstant kigget efter muligheder og ekstratræninger – i år udnyttet muligheden for en ekstra træning i DYBET
- MÅLRETTET: Konstant søgt nye inspiration bl.a. ved ÅFK-samarbejdet og arbejder med sig selv
- MOTIVERENDE: Motiverede trænere er afgørende – her skinner vores hovedpersoner helt igennem. Stærkt i konkurrence med vores Motionshold 😊 nok det mest hyggelige og sociale hold
- MODSTANDERE: At træne mod modstandere, der er på ens eget niveau. Vores hovedpersoner kører landet og riget rundt for at få super kampe, og få forældre med på alt. Og nu arrangeres stævner i Hørning 😊
Det er derfor med stor glæde at vi for 2025 kan tildele ÅRETS ILDSJÆL til vores to U11 trænere:
Anders Wander
Lasse Jønsson
Tak for ordet
Pkt 2: Aflæggelse af revideret regnskab og budget
Kirsa aflagde regnskab for 2024/2025 og fremlagde budget for 2025/2026
Dette viser storeregnskabsmæssige forskydning grundet store investeringer, men fondsansøgnigner er gået igennem. Så økonomien for 2025/2026 ser trods endda meget store ændringer fornuftig ud.
Pkt 3. Indkomne forslag
Der er ingen indkomne forslag
Pkt 4. Valg af foreningsformand jf. § 13 stk. 1. (formand ikke på valg)
Pkt 5. Valg af foreningskasserer jf. § 13 stk. 1.
Kirsa blev valgt uden modkandidat
Pkt 6. Valg af bestyrelsesmedlemmer
Pia har valgt at stoppe/holde pause efter mange års arbejde i bestyrelsen. Bestyrelsen takkede Pia for sin store indsats.
Øvrige medlemmer i bestyrelse genopstiller. Nye i bestyrelse (valgt) er:
Kasper Borch
Jane Kragsig
Jonas S. Sørensen
Bestyrelsen består herpå af Henning (formand), Kirsa (kasserer), Brian, Anders, Jesper, Lotte, Morten, Kristian, Kasper, Jane, Jonas
Pkt 7. Valg af op til 2 suppleanter
Da bestyrelsen er omfattende, er der ingen suppleanter.
Det at bestyrelsen er stor er er virkelig i tråd med formandens ønske. Mange aspekter kan inddrages, alle interesser kan indgå og der kommer ressourcer til de mange opgaver, klubben står overfor. Generalforsamlingen havde ingen kommentar til denne vurdering.
Klubbens arbejde fungerer primært gennem udvalgene og her indsats er. Bestyrelsen er mere koordinerende – og derfor en stærk bestyrelse.
Snarest – i starten af oktober, indkaldes til konstitutionsmøde ligesom dette møde omhandler jubilæum
Pkt 8. Eventuelt.
Der var stor debat om indsats for at flere medlemmer på nogle hold. Brocheurer er ikke vejen så mere direkte arbejde – en opgave for den nye bestyrelse.
Medlemsregistrering er en udfordring og vi har mange som gerne vil være passiv medlem. Noget at kigge på.
Pulten i 10-4 skal på plads så der er plads og bedre plads til flere, ”vores” bander i dybet skal være klar inden stævnet 14. december, og vi skal gøre det mere attraktivt at være hjælper.
Formanden takkede generalforsamlings fremmødte og takkede Jane for god styring.